El grup d'alumnes de 3r d'ESO de l'I. Sant Andreu format per Daniel Cortés, Laura Garcia, David Montoya, Joshua Poma i David Ramirez ha treballat en el projecte de recerca de 3r el tema de l'APS, l'aprenentatge servei.
L'aprenentatge servei és una proposta educativa que combina processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte en el qual els participants es formen amb una intencionalitat de col.laborar en alguna acció social amb l'entorn de l'institut, des d'accions per al medi ambient, fins a la col.laboració amb entitats socials del barri.
Durant aquest curs 2013-14, els alumnes feien una matèria optativa de 2 hores/set per treballar continguts relacionats amb l'Agenda21 escolar.
1. Introducció i reflexió
El període de reflexió inicial va ser molt important per després decidir quins continguts s'aprendrien i com aplicariem aquests continguts al servei de la comunitat.
Aquests són uns quants temes que es varen proposar aprofundir al llarg del curs:
1. 1 L'hort: tècniques de conreu, varietats de plantes, etc...
1. 2 Estudi de la bassa: microorganismes aquàtics, el medi aquàtic, aspectes químics de l'aigua
1. 3 Els bancs de temps: què són i quines possibilitats tenen per aplicar-ho a l'institut.
Els mateixos alumnes van crear un portafolis digital on anaven penjant les activitats que feien setmanalment.
El tema dels bancs de temps i les possibilitats que s'obrien entre les entitats, associacions i persones, van fer orientar el treball en quins aspectes podrien col.laborar i ajudar altres persones.
Fins i tot varen elaborar una enquesta per organitzar un banc de temps al nostre institut, però finalment l'interès es va dirigir al Casal de gent gran de la Prosperitat, donat l'impacte sempre positiu que té la jornada "La gent gran de Nou Barris torna a l'escola pública" organitzada des de les tutories i que simultàniament es fa a tot el districte de Nou Barris coordinat pel CRP Nou Barris.
Aquesta activitat ja porta bastants anys que la celebrem i té dintre dels nostres alumnes una gran acceptació pel vincle entrenyable que es produeix entre els adolescents i els seus avis.
2. Objectius
Finalment el projecte consistiria en els següents aprenentages serveis:
2.1 Aprenentatges:
1.-Fer les feines de l'hort i aprendre totes les tasques relacionades amb les diferents plantes hortícoles
2.-Aprendre tècniques de microscòpia bàsiques per l'observació d'organismes microscòpics
3.-Fer un seguiment dels organismes microscòpics al llarg del temps
4.-Estudiar aspectes químics de l'aigua de la bassa
2.2 Serveis:
5.-Subministrar verdures fresques al Banc d'aliments del Caritas Diocesana del C/Selva, al proper barri de Porta.
6.-Establir un intercanvi de coneixements i activitats que ens fan sentir bé amb el Casal de Gent Gran de la Prosperitat.
3. Desenvolupament de l'activitat
Visita del grup a les instal.lacions del Casal, on es fan les classes de català |
Els alumnes es comprometien amb la coordinadora d'activitats del Casal de gent gran de la Prosperitat a organitzar una Jornada de Ciència a l'institut amb el títol "Un món en una gota d'aigua".
Per promoure l'activitat i engrescar a la gent, el grup va visitar el Casal i va poder veure els diferents tallers i activitats que es fan durant el dia: Classes de català, tallers de manualitats, cartes, billar, etc. Alhora es feia una petita promoció de l'institut...
Després, els alumnes del projecte varen rebre classes de billar en horari escolar en la sala de billar del Casal dirigits per un grup d'avis "experts"
3.2 A l'Institut
El grup d'alumnes va dissenyar una activitat d'ensenyament-aprenentatge per mostrar:
-El funcionament del microscopi
-Els organismes microscòpics
-La bassa i la química de l'aigua
Es varen organitzar dos grups d'avis: Mentre el 1r grup estava al laboratori, el 2n grup visitava la bassa i l'hort.
Les imatges que us mostrem a continuació il.lustren uns instants de la visita amb els avis al laboratori i alguns organismes de la bassa que varen poder veure.
No cal dir que la jornada va ser un gran èxit i que els avis i àvies varen felicitar-los i agrair-los el magnífic treball realitzat amb molt d'afecte.
Esperem poder repetir l'experiència el proper curs!!.
Alga filamentosa Spyrogira |
Ameba amb pseudòpodes |
Vorticella |
Stentor |